Още в maxilian.blog.bg |
Как да се преодолее корупцията, когато и в Европейската комисия не го искат
По същество, в България още се води политически дебат дали корупцията може да продължава. Всички твърдят че работят срещу корупцията, но когато опрат до конкретика и съответните действия за това как да функционира и да се организира система за ефективно противодействие на корупционните актове, особено по високите етажи на властта, става ясно че съвсем не всички, отново, възнамеряват наистина да пресекат проблема. И онези, които към момента разполагат с властови ресурс да се облагодетелстват от публични средства, всъщност, обясняват че е по-добре да се направи така, щото да могат и занапред да се ползват от тези възможности. Да няма кой да ги пипне. Това изглежда е процес в цивилизационната еволюция, през който преминават обществата, докато усъвършенстват механизми и норми против злоупотребите с публични средства. В условията на глобализация, този процес е все по-малко изолиран и виждаме как Европейската комисия, например, въздейства в едни или други случаи. Ето, вчера постоянният представител на ЕК в Букурещ е отправила критики срещу инициираните реформи на румънското правителство да отнеме правомощията на президента.. в антикорупционната дейност, която се доказа като положителен пример за ефективност с резултати -- segabg.com/article..870337. Отношението към управляващите в България пък е различно и независимо че те отказват изобщо да предоставят съответната роля на президента в борбата срещу корупцията, при продължаваща липса на резултати, Европейската комисия не ги критикува. По принцип, от както е на власт, Бойко Борисов се ползва неотлъчно с подкрепа на управляващите в Брюксел, въпреки всички, в т.ч. публично доказани актове на корупция, като онзи за Мишо-Бирата, например. Значителна част от усвояваните средства идват от целия ЕС и при положение че в ЕНП са съгласни парите да бъдат харчени по този начин -- btv.bg/video/..papkite-na-antimafiya-koi-gi-chete.. -- каква ефективна борба с корупцията
1 Септември 2017
Supremacy означава превъзходителство
Има конотации в понятията на думите при отделните езици, които добиват съществено значение при тяхната употреба в договорните отношения, независимо юридически, дипломатически или друг контекст. Такъв явно е случая с разликата между това да се отличаваш сред останалите /to excel/ и да си върховен /supreme/. И двата случая съдържат форма на превъзходство, но по-същество различни форми: без и със субординация. Когато на български се употребява понятието за превъзходство съответно това включва и двете, без да се изключва отношението на йерархична подчиненост. Така, при необходимост за превод, вместо коректно придържане към истинския смисъл на понятията, в българския език започват изкълчвания, които се натрупват и неизбежно отклоняват не просто чистия комуникационен процес, а и отношенията, формиращи се като последица от него. Може би вече сте забелязали например как популярните напоследък „white supremacists“ в публичното пространство журналисти започнаха да превеждат като „бели супермасисти“, вместо „бели превъзходителства“, или „бели върховенства“. А министър-председателят, както е известно, по традиция вече се отнася към негови колеги от запад като към началници. За дори по-съществените примери с употребата на изкривени конституционни термини, като правораздаване и народно /вместо съдебна справедливост и национално/, тук вече е ставало дума и тепърва следва да се обсъжда
25 Август 2017
За кои вътрешно-политически събития информира и оценява националната сигурност
В условия на все по-затегнат контрол върху обществото, посредством възпроизводство на зависимости в медиите, съдебната система и едрия бизнес, както и използването на специални конспиративни средства, и не на последно място напредъка по елиминирането на възможностите за ефективен граждански контрол, вчера правителството съобщи че е приело годишния доклад за състоянието на националната сигурност, в който „се съдържат информация и оценки за вътрешно-политически събития, за процеси по реализиране на международни проекти и за събития в конфликтни райони в чужбина“. Докладът все още не е публично достояние и след като на 21 юли е бил одобрен на заседание на Съвета по сигурност към Министерски съвет, сега бива внесен за разглеждане в Парламента. Публичен е годишен доклад за дейността на Държавна агенция „Национална сигурност” /за 2016 г./, в който не се разглеждат вътрешно-политически събития и от който, съгласно също закона за ДАНС, става ясно че ДАНС не е компетентна да работи по вътрешно-политическия процес, освен когато се прилага сила и се използват общо-опасни средства с политически цели. Имало ли е такива случаи и възможно ли е, ако е имало, те да не са били отразени в публичния информационен поток? Интересно, ако не е имало, тогава за кои вътрешно-политически събития се информира и са направени оценки в годишния доклад за състоянието на националната сигурност? Тъй като този доклад ще бъде разглеждан в парламента от представените там политически сили, може да се предполага че става въпрос за събития с извън-парламентарни политически сили
24 Август 2017
СЕМ: гласуване по 4енски
Жените в СЕМ предпочитат определен тип мъжко излъчване и това е фактор, който определя техния вот при избор на ключовите директори на държавните медии БНР и БНТ. Това е един от изводите, който може да бъде направен, след днешното избиране на нов генерален директор на Българска национална телевизия -- Константин Каменаров. Иначе, този избор бе прогнозиран още към началото на юни -- epicenter.bg/article/Koko-Kamenarov-s-nay-golemi-shansove.. -- с оглед по-съществените особености, връзки и отношения около играчите. Наистина, при избора за директор на БНР, Александър Велев бе подкрепен единодушно от петте, а не само четири члена на СЕМ, но впоследствие Иво Атанасов заяви, че е бил подведен от Велев по време на изслушването. Във всички случаи, обединението около една кандидатура, като се имат предвид качествата на отделните кандидати и фаворитите в обществото за директорските постове на тези медии, представено въз основа на несъстоятелни, слаби аргументи, за пореден остава впечатление за задкулисна договорка и затвърждава впечатлението за тежката зависимост, в която Съвета за електронни медии функционира. Като по традиция, такива органи в България, формирани на политически принцип, продължават на практика да възпроизвеждат изцяло партизанските пороци, които уж целят да преодоляват с обявените им професионални ангажименти. Независимо от старателното маскиране, вкл. широко из обществото, посредством така произведения медиен инструментариум и с качествата на останалата активна журналистика в страната, това в крайна сметка е и причина България да е на толкова незавидни позиции по обективните емпирични показатели -- rsf.org/en/ranking/2017
23 Август 2017
Как се диша свободно, при липса на кислород
Обичате ли пушек? Имаше песен от времето когато проблесна свободата в България: „..Вишист до вишиста, комин до комин, пушеци разни, бял, червен и син..“. Свободата, в днешно време, все повече се възприема като заплаха, вместо ценност, особено от анти-либералните идеолози и специалния контрол, ангажиран със "сигурността". Изглежда те винаги имат общи интереси. В условия на продължаващ износ на човешки потенциал и внос на остаряла, амортизирана техника, каквато е все по-голяма част от автопарка в България, развитие на масов ниско-качествен туризъм, с безразсъдно строителство на частни обекти и съответна публична инфраструктура, политиката за изсичане на горите уж със санитарни цели и пр., ето че вече може се пее друга песен. Пушеци от течно, пушеци от твърдо гориво, и с мирис на барбекю. Нима не забелязвате в столицата колко т.нар. „Сръбски скари“ се нароиха? По-цял ден, от сутрин до късна вечер, произвеждат на дървени въглища, независимо от високите жилищни сгради наоколо, в чийто апартаменти съответно се изхвърля летливия отпадък от търговската им дейност. Столична община и конкретно администрацията на Йорданка Фандъкова с нейната политическа партия значи не само бездействат за намаляване на и без това прекомерното атмосферно замърсяване в града /намаляване, чрез ограничаване на вредния дизелов трафик.., отоплението на твърди горива и т.н., за сравнение -- money.bg/auto/..elektricheski-vw-golf..za-usd4-495../, а още повече, допълнително задимяват столичани. Това, по всичко личи, е част от невидимите резултати на ПП „ГЕРБ“, които, все пак, са ангажирани приоритетно с усвояване на публични средства за строителство, ремонти и ремонти на ремонтите да създават условия на чуждестранните туристи в България. Докато увеличават притока на посетители от вън, самата българска нация се топи и умира -- dw.com/bg/демографи-българия-застарява-по-бързо-и-от-германия... Отливът на чуждестранни инвестиции от българската икономика, в същото време, стана безпрецедентна тенденция -- investor.bg/..chujdite-investicii-v-bylgariia-za-pyrvoto-polugodie-se-sviha.. -- какъвто проблем не се наблюдаваше при другите правителства, след 1996 г. Нужно ли е да повтаряме отново за равнището по обективни показатели като свобода на медиите, независимост на съдебната система и т.н.? Както отбеляза Лили Маринкова преди няколко месеца, „въобще, ако изчезне кислорода, тогава и икономическото състезание няма смисъл“ -- vbox7.com/play:bb486b906c. Всъщност, какъв кислород, при положение че целенасочено те задушават ? Един от основните претенденти за следващ директор на БНТ, Иван Гарелов, бе уволнен от предишната му длъжност след телефонно обаждане лично от Бойко Борисов. От въпроси на членове на Съвета за електронни медии в текущата процедура по изслушване на кандидатите се вижда че там се интересуват по-скоро как БНТ ще отразява предстоящото председателство на ЕС или от сливането на медията с БНР, отколкото от проблема с независимостта и занижената ѝ, слабоконкурентна роля в обществото. Самото българско председателство на Съвета на ЕС започва през зимата, когато кислорода в атмосферата е най-малко. На фона на напудрената, ремонтирана обстановка, докато черпят височайши гости с барбекю, тогава може би управляващите и лично кмета на столицата следва да им обяснят какво дишат. При подобни форуми, както е известно, в Пекин пристъпват към радикални мерки с изключване на производствени мощности и спиране на трафик. Иначе, китайското ръководство предлага на китайците да се надяват да задуха вятър. Тези дни се разчу и че НАСА започвали работа по създаване на кислород на Марс със следващи мисии, независимо от песимистичните прогнози и опита на колониалистите по принцип да завладяват територии за извличане на ресурси, не обратното. Производството на кислород на Марс е забележително начинание в контекст отказа на действащата президентска администрация на САЩ да се придържа към ограниченията за намаляване замърсяването на Земята. На най-високите върхове на планетата, естествено, липсва достатъчно кислород, но малко успяват да ги покорят и там също няма условия за живот
21 Август 2017
Защо НДК прилича на Пентагона
Ръководството на НДК избрало фирма за нова система за сигурност, без конкурс, съобщава „СЕГА“. Десет милиона лева, чрез процедура на пряко договаряне, без обявление, поради "изключителни обстоятелства", в полза на "Галчев инженеринг" ЕООД. Същата фирма била ангажирана за цялостния ремонт на НДК за 16.5 млн.лв. от Мирослав Боршош. От сайта на дружеството в „Интернет“ се вижда че нямат конкретен опит в изграждането на подобни системи, като поръчаната, по-точно „Единна хомогенна глобална система за сигурност“: aop.bg/..doc_id=801011... Напоследък стана дума, че за да можел Боршош да бъде недосегаем, имал голям гръб, едва ли не от министър-председателя. А в чия полза всъщност са се предоставяли протекции над Боршош още не се изяснява. Но от както я има, недосегаемата корупция в България се развива според геополитическата принадлежност. С оглед на сигурността, разбира се, на която винаги се придава по-висок приоритет. Какви обществени поръчки /с обявление/, какъв съдебен контрол? Всъщност, кой друг би могъл да обезпечава интегрирано сигурността в основната сграда за събитията на предстоящото председателство на ЕС в България? Наскоро бе предприета някаква медийна кампания за човек, който щял да промени страната, показваха празен въртящ се стол върху хеликоптерна площадка, каквато се изгражда на последния етаж на новата сграда до НДК. Такъв въздушен коридор изглежда също е свързан със сигурността и вероятно се подготвя за наближаващото председателство. Планомерно, от достатъчно време, без изключителни обстоятелства. Все пак, историята на НДК е по-голяма от тази на Боршош и далеч преди той да бъде поставен като директор там се бяха настанили офисите на международната агенция на американското правителство USAID, после централата на политическа партия ГЕРБ и пр. Друг е въпроса, ако се стига до разследване, разобличаване и осъждане на корупцията. Предвид как се обезпечава сигурността и в Брюксел, очевидно, има предизвикателства, срещу които дори досегашното ръководство на ЕС не е било готово да се изправи
18 Август 2017
Защо англичаните се подготвят за ядрена война
„Работим със САЩ и нашите партньори в региона да доведем тази криза до дипломатически край“, написа днес Борис Джонсън в Туитър, след продължително мълчание по напрежението около севернокорейския режим. И на английски, и на български това може да се тълкува двусмислено, дали се търси дипломатически изход или се работи по изход, който да постави край на дипломатическите усилия. След Емануел Макрон, Ангела Меркел, Сергей Лавров, САЩ и Китай, британците явно не бързат да се ангажират публично с проблема и изявата на Джонсън идва в двете посоки, да задоволи както призивите за деесклация от страна на Европа и Азия, така и войнствената реторика на американския президент, с партньори на САЩ в региона и самата Северна Корея. Търсенето за покупка на бомбоубежища и подземни бункери в последно време в САЩ рязко се е покачило, докато на Британските острови, заедно с държавните инициативи за подготовка в случай на ядрена война, вече се провежда такава кампания и сред най-тиражираните частни издания. Какво значи, обаче, ако САЩ допуснат ефективна употреба на ядрено оръжие около Северна Корея, при целия противоракетен потенциал, който същевременно предлагат като надеждно защитно средство? Когато проблемът със Северна Корея е такъв от няколко десетилетия и поведението на Ким Чен Ун се обяснява с вътрешно-политически причини, както до голяма степен при самия Тръмп, доколкото той, все пак, не е загрижен за авторитета си единствено в своята страна. Ядрената война не е със Северна Корея и разпалването на горещ конфликт далеч отвъд нейните граници е сценарий, по който работят вероятно и в ръководството на самия режим. Отвъд гротескния темперамент за дрънкането на оръжие към Азия прозира рационална мотивация, така че на първо място да бъде уязвен Китай. Защото, освен водещ конкурент на САЩ в областта на икономиката, Китай отбелязва напредък във всички области и вече започна да измества САЩ от ролята им в процеса на глобализация. След вота за „Брекзит“ и избирането на Тръмп се промени посоката в развитието на глобализацията, така че във Вашингтон и Лондон започнаха да се усещат като изолационисти, аутсайдери, а Китай, с Германия, съответно ЕС и не на последно място Русия взеха да се оглеждат за взаимноизгодно сътрудничество. Британският монарх си сложи синя шапка с пет звезди, но въпроса е за бъдещето, и какво променя носталгията по времето на Великата британска империя? Канадското правителство също дава ясно да се разбере че продължава да работи за глобалната интеграция и споделената отговорност, която съответно носи това. В тази връзка остава да се чуе по-силно гласът на Австралия, въпреки че своеобразния арест в Лондон на един от най-известните австралийци вече пета година, и от друга страна тона в разговорите между Доналд Тръмп и министър-председателя Малкълм Търнбул, за които се разчу, сами по себе си са показателни. САЩ и Обединеното кралство имат опит с регионални конфликти за пресичане на нежелана интеграция, като Евразийския процес, който бе отклонен чрез преврата в Украйна. В условия на постепенна изолация, в каквато започнаха да изпадат сред традиционните си партньори, изглежда обмислят да залагат на всичко. Едно е глобализацията, ако я управляваш и съответно имаш възможност да извличаш най-доброто от останалите, разбира се. Това, по същество, е фашистка концепция, която се различава от идеята за глобален правов ред, макар че последиците от Втората световна война още не са отживели, и системата за сигурност на ООН, както двуполюсното разделение са неин резултат, а щетите от колониализма също тепърва следва да бъдат преодолявани. Друго е да воюваш за такава цел, независимо че, очевидно, тя е все по-непостижима
12 Август 2017
Институциите на ЕС са солидарно отговорни за корупцията в държави-членки, чиито правителства съответно подкрепят
От както България бе приета в Европейския съюз, знаете кой сменя управляващите на национално равнище. За едните потичат евро-фондове, пропускат се негативни доклади и се отварят врати, през които да ги държат власт. За другите, обратно, натискът от най-често неизвестни чиновници в Брюксел постоянно расте чрез общностните механизми, като се използва всяка възможност да бъдат ударени, евро-парите секват, така че и без вътрешно напрежение, ако още не е създадено, за управляващите се изчерпват полезните ходове да стоят на власт. Това дори изглеждаше в реда на нещата из публичното пространство, докато се разгаряше заплахата от БСП и ДПС, Тройната коалиция и пр., която по презумпция е тежко корумпирана и следователно наказуема, макар с политически средства. Нормално, сякаш, когато срещу тази заплаха стоят всички десни в обединен глас, вкл. членове на Европейската народна партия, управляваща ЕС като цяло, други консерватори и либерали. Но от известно време ситуацията в България се промени и най-гласовитите срещу корупцията се оплакват вече не от БСП, която е в опозиция, а от управлението на ЕНП, начело с Бойко Борисов и Цветан Цветанов в страната, в колаборация с Делян Пеевски и съдебната номенклатура, водена от Сотир Цацаров. Сто дни на политическата измама, забележете, при увеличаване на корупцията, единствено лобистки законопроекти и затвърждаване на партийно-политическия контрол върху съдебната власт с чадъра върху мафията и олигархията -- dsb.bg/bg/blogs/article/4412. Така се определя третото правителство на Борисов от друг член на ЕНП. От страна на новата алтернатива, в лицето на бившия правосъден министър Христо Иванов, с която ДСБ изглежда ще се явяват заедно на следващи избори, бива изказвана аналогична критика. А от кого всъщност се оплаква извън-парламентарната опозиция, когато виждат че именно това управление на България получава подкрепа от Брюксел и ЕС? Напоследък, дори сравняват Борисов с Виктор Орбан и процеси в Полша, но никакви подобни търкания публично не съществуват между централната администрация на ЕС и управлението в България. Трудно е да се забележи друго национално правителство в ЕС, което да е по-хвалено и поощрявано от страна на Европейската комисия, колкото това на българския министър-председател. Значи, ако корупцията наистина продължава да се шири, предлагани са само лобистки проектозакони и укрепва политическата зависимост на съдебната система, чадърът над тази болест е разпънат още на ниво ЕС, с цялото благоволение, с което от там ѝ отпускат допълнителна подкрепа. И сега, затвърждаването на мафиотизираната система, посредством нов крупен т.нар. анти-корупционен орган, чието управление е дискредитирано по самия замисъл затова как ще бъде формирано, така че отново да се създадат протекции за продължаване на корупцията и едновременно пореден инструмент за разчистване на неудобните от политическия, административен и съдебен терен, е гарантирано от ЕС
3 Август 2017
Какво европейско развитие на България, ако и антикорупционната дейност се прави по македонски
За първи път имах възможност да посетя връх Бузлуджа по време на обявения социалистически събор. Когато се качих, към 17:10 ч. в събота, мероприятието бе приключило. Нямаше хора, останал бе само един автобус и отгоре се виждаше как разглобяват сцената. В началото не знаех къде е т.нар. „Историческа поляна“ и докато се ориентирам се запознах със семейство туристи от Стара Загора. Чакали цял ден у тях да си тръгнат БСП-то с автобусите, за да могат да се качат малко сред природата в приятния летен ден. Разказаха ми, че цялото множество соц-активисти на Бузлуджа бива докарвано с автобуси, имало забрана по това време там за леки автомобили. Бях отишъл като наблюдател за преки впечатления каква енергия има сред основната политическа опозиция в България и тъй като иначе съм зает, това бе единствената възможност да комбинирам. Качвал съм се и преди, по пътя от Трявна с велосипед е около три часа и половина. На горе, към 15-16 ч. срещнах общо шест социалисти, на два пъти по трима, възрастни и едно дете, които се прибираха пеш в тази посока, както и някаква групичка в беседката непосредствено под връх Бедек. По цялото плато около вятърната електроцентрала горе бяха изкарани хиляди крави, имаше опънати заграждения с метална тел покрай пътните участъци, с която съответно бяха пресечени преките туристически маршрути през хълмовете, и водата от чешмата по асфалта към Бузлуджа дори бе отбита с надлежно направени тръбопроводи към напоителното съоръжение за животните. Трудно е човек да си представи каква е ползата от такава логистика, не само от гледна точка на транспорт, но и предвид пашата горе, особено ветровития район, организацията на млеконадой и т.н. Но ето че някой е решил и е получил съответно разрешението да го направи. На Бузлуджа в събота следобед е пусто, няма палатки, велосипедисти, фестивал, спонтанно стечение на привърженици с атмосфера и продължителни тържества, каквито иначе БСП опитва да показва през медиите. Насреща, около другия връх, където се произвежда електроенергия от вятърни турбини, не просто са изкарали добитък, но още не са го прибрали. Така седнах да прегледам новините и виждам изявленията на Корнелия Нинова. Нова, истинска съдебна реформа; борба с мафията и корупцията по високите етажи на властта; единен антикорупционен орган, чийто директор да бъде определян от президента, а останалия ръководен състав да се избира от парламента с мнозинство от две трети.. Когато бяха на власт, БСП правиха съдебна реформа, в резултат на която имаме безпрецедентния за правовите държави съдебен инспекторат. Отдавна е известно, че за истинска съдебна реформа се налагат по-дълбоки конституционни промени, за които трябва да се свика ново учредително събрание. Иначе, нова роля на президентската институция срещу корупцията е особено добра идея, предвид че борбата с този проблем наистина е обединителна за нацията и това как бива избиран президента, общественото доверие, с което се ползва, функцията му с надпартийността. Какво значи, обаче, парламентът да избира определящото ръководство на антикорупционния орган, при положение, че дори с мнозинство от две трети, значи там да бъдат вкарани лица на политическия консенсус, чиято работа отново ще се сведе как по-скоро да заблудят обществото за борбата с корупцията. Кой ще носи отговорността за резултатите от дейност на подобен орган -- президента или парламента? Ясно е, че за да има реален напредък срещу корупцията в България с подобен орган, тези хора трябва да бъдат изцяло под контрола на президента. И ако управляващите от ПП ГЕРБ твърдят, че са ангажирани срещу корупцията, вкл. в собствените им редици, сами би следвало да излязат с инициатива в тази посока. Това би бил европейски подход. В противен случай, както се чува вече от техни представители да възразяват, ако действително предприемат обратното с антикорупционни инструменти изцяло в собствените им ръце, като се знае комисията „Златанов“, силовите им акции и пр., едва ли ще постигнат друго, освен напредък с балканизацията на Европа
30 Юли 2017
Защо концепцията на хранениците на САЩ в България за съдебна реформа е неудачна
Може да изглежда парадоксално онова, което прави силна една организация, да е най-слабото ѝ място. Също както зависимостта от стимуланти, които увеличават интелектуалните и физически способности за определен период от време, докато отклоняват зависимия от неговото дългосрочно устойчиво развитие.. Закономерно, така основния сблъсък в прокарването на дневен ред за съдебната система се свежда до партизански стремеж за смяна на едни хора с други. И всички структурни реформи, които биват предприети съответно се оказват мотивирани от такива цели, независимо че това винаги е признак за неблагоприятни и краткотрайни резултати с оглед на целесъобразността. През последните две десетилетия, чрез пряко финансиране от САЩ, бе създаден фронт за съдебни реформи, включващ лица от т.нар. неправителствен сектор, юридическата професионална общност и самата съдебна система, както и определени медии, който е не по-малко партизански от всяка политическа формация. Разгръщането на такъв фронт породи ответна реакция и както се вижда, от известно време, започна консолидиране на все по-енергична активност не просто за отстояване на властови позиции, но и за атаки срещу хранениците на САЩ, в т.ч. също чрез участие на конкретни медии и лица от политическото пространство. Финансовата подкрепа от САЩ за партизанска дейност в България създаде аргументи за представителите на съдебното статукво да се утвърждават в обществото отвъд дискредитираните им позиции във връзка ефективността и резултатите от тяхната работа. Възникна въпроса за способността на опозиционния фронт изобщо да развива организирана дейност, без финансирането от САЩ, сякаш не може да има Съюз на съдиите в България и други неправителствени организации в областта на Правото, ако на тях не им се плаща чрез американски долари. И ето, в действителност, каква се оказва посоката на въпросното финансиране, независимо от твърденията в разразения напоследък дебат по темата за подкрепа на конкретни проекти, обучения, професионално развитие и пр. Противопоставянето сред магистратската общност все повече се увеличава, надхвърляйки вече пределите на професионалната им дейност, като някаква деструктивна спирала, която повлича не само техните институционални устои. Източниците на омраза и насилие в обществото са по-широка тема, макар че колеги биха се съгласили за последиците по принцип от инициативите и партизанската подкрепа на САЩ в редица държави. Но за съществен напредък в съдебната реформа е необходимо тъкмо обратното, като се работи последователно за осигуряване на преобладаваща подкрепа и съгласие в обществото, без партизански пристрастия. Разбира се, винаги могат да се очертават концептуални различия и спорове сред ангажираните относно конкретни аспекти в структурен и функционален план на една съдебна реформа. Въпросът е, че когато човек проследява дейността на партизанския фронт на САЩ, става ясно колко отдалечаваща е тя от целта за производство на съдебна справедливост, въпреки че постигането на тази цел е основното, от което се нуждае обществото, и единственото, около което, в крайна сметка, е възможно да се обединят различията. Също както изнасят демокрация в страни като България и след периоди на хаос или демократура съответно такива държави биват десуверенизирани. Самото финансиране на ФАБ е партизанско, изключително в защита националните интереси на САЩ и финансовата подкрепа на техните медии е достатъчна до го докаже
27 Юли 2017
Няма такива хулигани
Добър вечер уважаеми читатели. Гледате ли, започнаха да бият и по контрола над общественото мнение? Когато стартира конкурса за нов шеф и вече стана известно кой е най-вероятния кандидат, някакви момчета, без мотив и възможност да бъдат заснети, нападнали водещия на сутрешния блок на БНТ. А МВР, при такива обстоятелства, работи по основна версия за хулиганство. И това не е за първи път в последно време, като се има предвид колко често започнаха да извършват подобни престъпления. Ако преди, когато редица сънародници се самозапалваха и не можеше да има съмнения за тяхното отчаяние, то как да се обясни наблюдаваната агресия сега, при положение че е свързана с обществено недоволство и в най-злоумишлените ѝ прояви извършителите не могат да бъдат установени? В БНТ, разбира се, са необходими промени, с оглед какво е тяхното влияние, въпреки държавната субсидия и разполагаемия потенциал иначе да водят журналистите в България. Но не всякакви размествания са възможни, без да са предварително подготвени и особено в контекст на зависимостта, в която се намира Съвета за електронни медии, ето че побоят над Иво Никодимов, съответно, едва ли ще остане без последици. Какъв друг мотив конкретно за случая, извън общото напрежение с по-сложния комплекс нелегитимно управление на политически процеси
25 Юли 2017
Т.нар. санитарна сеч в България е не по-малък проблем от незаконната
Навсякъде, където няма следи от човешка дейност, е чисто. Вкл. при изсъхнали, остарели или поразени от бедствия горски масиви, природата се възстановява сама. Такава е околната среда в идеалното, закономерно състояние, което се възпроизвежда от преди хората да се появим и на това състояние именно се възхищаваме. После започват да измислят "закони", против съществуващите априори такива, изобретени са машините и с т.нар. научно-технически прогрес, очевидно, е иницииран процес срещу равновесието, който застрашава живота глобално. Хората го причиняват като паразити, които се размножават и унищожават всички природни ресурси, с единствен начин за оцеляване да се разпространяват някъде другаде, където има още какво да се усвои. Знаете, това го обясняваше и агент Смит, изкуствен интелект от трилогията „Матрицата“, преди самия да бъде смесен с човешкото и да стане "свободен" също да се разпространява като паразит. В обществото, разбира се, не всички живеят и разсъждават еднакво, и в някои страни противодействието на проблема отдавна е водещ приоритет за управляващите. Възприемат се мерки за устойчиво развитие, така че задоволяването нуждите на населението да не отнема от възможностите на следващите поколения. В България се пее, че е земен рай, докато бъдещите поколения отдавна устойчиво я напускат. Когато правилата имат фасадно приложение и законите са писани да ги заобикалят, това явно е резултат на самата паразитна технология, по същество не различна от проблема с корупцията. Природозащитни организации алармират за размера и държавното покровителство на незаконната сеч в българските гори, а от няколко години не по-малки стават пораженията от т.нар. санитарна сеч, която бива допускана дори в националните и природни паркове. Под измислени предлози се узаконява сеч във все по-големи мащаби почти навсякъде, където могат да влязат камионите и машините на дървосекачите. От там се правят допълнителни просеки без изход и мрежата от трасета се превръща в индустриален лабиринт, с всички остатъци на "производството", които не са сметнали за потребно да приберат. От преки впечатления се вижда как "санитарно" секат винаги покрай горските пътища, които съответно биват разорани в прах и кал, и стават непригодни за туризъм, отдих и спорт. В района на природен парк „Българка“, тази година, дори непосредствено до хижа „Българка“, независимо от поставените туристически и информационни табла наоколо за защитена територия, вече има обозначения и се извършва сеч. Самата туристическа хижа е превърната в индустриален пункт за дърва, разорания маршрут с изпотрошен пейзаж се уголемяват и в т.ч. нагоре по пътя за Енина и връх Българка. В закона за защитените територии пише, че в природните паркове може да се осъществяват производства и дейности, които не замърсяват околната среда, но замърсяването явно се разбира различно, след като там, извън асфалтираните пътища, е позволено да влизат и товарни моторни превозни средства. Когато обсъдите въпроса с туристи, напр., по маршрута Ком-Емине, или планински спортисти, споделят че навсякъде, вкл. Пирин и останалата част от Стара планина е същото. Местни граждани, които се възмущават, казват че когато опитват да противодействат локално с органи на властта, някой се обажда от София и ги блокират централно. Дървената мафия никога не е работела единствено чрез незаконни средства, а проблема за системното погубване на България може да бъде отнесен и глобално, ако се отчитат някои планове за страната от вън. Факт е, че за министър на околната среда последно бе назначен човек, който не признава глобалното затопляне. Този на земеделието и горите разрешава сеч върху все по-големи горски площи за да се борел с короядите. А вместо да поставят надеждни бариери по неасфалтовите пътища в защитените територии, управляващите поддържат още такива пред посолствата на чуждестранните мисии в столицата
20 Юли 2017
Слави Трифонов може да бъде направен от същите, които направиха Симеон Сакскобургготски
Костов също бе ударен изотдясно. Републиканците в САЩ бяха спечелили президентските избори и независимо че българския министър-председател пак се ползваше с подкрепа от запад, нито външно-политическите партньори, нито преобладаващата част от обществото в България вече се поддаваха на илюзии относно тежките пороци на неговото управление. Отново се тревожехме за властта на мутрите и корупцията, повечето млади и образовани български граждани ни беше срам от управляващите, които въпреки това поддържаха водеща електорална подкрепа и, при липса на адекватна политическа алтернатива, разчитаха на победа при следващите парламентарни избори. Авторитаризъм, клиентелизъм, усилен контрол върху съдебната система, радушен прием в и подкрепа от Европейската народна партия. Наистина, по онова време ситуацията с медиите в България бе различна, но, ако се абстрахираме от характерните особености на историческия период, не остават аргументи за съмнения, че усилията на държавната власт бяха насочени към същото овладяване, каквото вече наблюдаваме да се постига в днешно време. От страна на опозицията пак имаше нападки в прав текст, че България е ръководена от мафията. И се усещаше съспенс за плановете на потенциален нов играч на политическата сцена, със значителен капацитет да размести политическото статукво. Фактически, шоуто до известна степен бе качило управлението на ЕНП в България със събитията през 1996-7 г., независимо че към момента СДС още не бяха приети за член на тази евро-партия. Очертаха се идеологическите настроения в нашенския „ентъртейнмънт“, повече про-западни, либерални и десни, отколкото социалистически и консервативни.. После, Станислав Трифонов се яви като един от първите и най-успешни български предприемачи в този бизнес, разчитайки вкл. на нецензурното, което може да се показва и продава, в същото време неотлъчно следвайки актуалния политически живот на страната, с активна роля във всяка национална изборна надпревара, чрез скечове, гост-събеседници и най-вече ТВ-аудитория. Напоследък започна да разчита на деца, но в най-силните години на шоуто му имаше особено специално отношение към него от водещите политически лидери на страната затова дали ще бъдат поканени и добре представени преди предстоящи избори. Шоумениджър, Трифонов никога не е преставал да бъде политически ангажиран и постигнатия национален референдум по негова инициатива относно изборни процедури и държавната субсидия за политическите партии, очевидно, се явява пореден етап в кариерата. За разлика от бившия престолонаследник, човек на негово място едва ли мечтае да стане цар, но, след потъпкването на резултатите от референдума в парламента, се разбира, че трябва да предприеме нещо целесъобразно в отговор на самозабравилите се политически представители. Дори подкрепата, която уж среща от Бойко Борисов, с двойната игра на Цветан Цветанов за прилагането на народната воля приличат на отношението на Иван Костов към Симеон Сакскобургготски, преди да станат политически опоненти. Сложни и трудно прогнозируеми са иначе тези процеси, още повече ако не се отчита ролята на крупните и често нелегитимни играчи, които оказват определящо въздействие, без публични достояния. Само че, след като Сакскобургготски спечели почти половината електорат и стана министър-председател.., в България започна последователен отстрел на български граждани, без съд и присъда, в т.ч. бяха убити най-влиятелни бизнесмени, като Илия Павлов и Емил Кюлев. Все по-силен ставаше контрола на САЩ върху България, с членството в НАТО и разполагането на американски въоръжени сили върху българска територия, което постепенно започна да отнема и способностите на нашата страна да развива самостоятелни отбранителни сили. Въпреки обществените нагласи, които същевременно социолозите спряха да измерват, а медиите да публикуват, в политическото пространство стана практически невъзможно да бъде издигнат влиятелен политик с открити убеждения срещу хегемонията на САЩ. Останалият или създаден 2005 г. про-руски фронт в парламента пък се оказва подмяна в това направление, винаги когато се стигне до участие във властта с конкретни решения и инициативи. При тези условия, макар не председател на Управителния съвет на Националния съюз на градинарите и да не е известно още да работи по проекти на фондацията на САЩ, за Слави Трифонов пряко участие в политиката изглежда минава по същия път, със същата подкрепа, чрез които се появи НДСВ. Неговите отношения със Сакскобургготски и свързаните интереси му позволяват даже да надгражда върху натрупания опит като се ползва и прокарва експертния и мотивационен потенциал на монархистите
12 Юли 2017
Засилване на политическия контрол върху съдиите е про-, не анти-корупционна мярка
Едва ли има по-добра законодателна инициатива, за която в парламента да бъдат поздравени, от предложението да се преустанови възможността за финансиране от други държави на служители в български държавни институции, каквито са съдебните магистрати. Такава практика не се допуска в развитите правови демокрации и онези, които я поддържат публично с аргументи за т.нар. целево финансиране, обучения и пр. уж идеални цели, би трябвало първо да се запознаят с правните уредби и опита на съдийските асоциации извън България, вкл. там, от където идват пари за организирана дейност на български съдии. Тук, все пак, е необходимо да се прави разлика с финансирането по линия на международни договори, по които България е страна, след като парите от фондове и програми на Европейския съюз, в които България участва солидарно, могат да се третират по-скоро вътрешно, отколкото като външно финансиране. Затова и парламентарните представители, които следва да разглеждат въпроса по същество, трябва първо надлежно да го проучат. Защото предложения законопроект, наистина, не просто елиминира пороците в действащия закон, поддържани години пак от самите парламентаристи, а отива в другата и не по-малко порочна крайност. С основание да се елиминират зависимостите в съдийската общност, възпроизвеждани чрез външното финансиране, ако бъде приет и влезе в сила подобен проект, без необходимата редакция в парламента, тези зависимости биха били заменени с допълнително усилване на политическата зависимост върху съдиите, която също отдавна е голям проблем срещу просперитета на България. Това се очертава в две от направленията, уреждани с проекта, в т.ч. финансирането на съсловни организации в съдебната система и тяхното легитимно представителство. Допустимо ли е политическите сили, които формират /представителните/ две от трите власти на държавата и самостоятелно са приели да получават държавна субсидия за своята организирана политическа дейност към даренията от граждани, да лишават напълно асоциациите в професионалната /трета/ държавна власт от възможност за допълнително финансиране, освен членски принос, в защита на техните професионални интереси? И то когато политическите сили в парламента, въпреки изрично положената клетва, отказват да изпълнят решение на суверена за десетократно намаляване на тяхната държавна субсидия, прието с национален референдум чрез кворум на участие от мнозинството български избиратели. В тази връзка, емпирично изследване на Естонската съдийска асоциация за 2014 г., например, показва че, освен членски внос, финансирането на съдийските асоциации в страни от ЕС, като Австрия, Франция и Испания, се осъществява и допълнително чрез държавна субсидия от министерство на правосъдието: ekou.ee/doc/2015-04-13_Report-Situation-of-Justice-in-Europe-2014.pdf /стр.20-1/. Канадската асоциация на съдиите в местните съдилища се финансира от членски внос, федерални и местни грантове: judges-juges.ca/about. С оглед независимостта на съдийската дейност, като определяща посока, същевременно, се вижда, че правителственото финансиране не е съвсем целесъобразно и, например, Асоциацията на магистратите и съдиите от Британската /Commonwealth/ общност не приема подкрепа от правителства, като се финансира от членски внос и спорадични миноритарни дарения: cmja.info. Следователно, ако внесения проектозакон бъде приет в настоящия рестриктивен вид, с пълни ограничения за допълнително вътрешно финансиране, това означава, най-малко, да се предвиди автоматично увеличение на възнагражденията в съдебната система, с добавки за редовния членски внос на магистратите в техните съсловни, професионални организации. Не по-малка тревога създава предложението в проекта да се учреди т.нар. Съвет за партньорство към Висшия съдебен съвет за представителство на съдиите, прокурорите и следователите, и диалог по всички въпроси, свързани с професионалните им интереси. Самият ВСС е орган за представителство на съдебната власт, с цел да осигурява и отстоява нейната независимост. Това не може да става без защита на професионалните интереси на ангажираните в съдебната система и за целта, членовете на ВСС би трябвало да са в непрекъснат диалог с ръководните органи на съществуващите съсловни организации, които да интегрират и обединяват в собствената си дейност. Изнасянето на тези отговорности в спомагателен съвет извън състава на Висшия съдебен съвет е линия, която отделя съсловните интереси в съдебната система от отговорността на ВСС, в условия на контрола, осъществяван чрез политическата квота върху съдебната система. По този начин, освен институционално затвърждаване на политическата зависимост на съдебната власт, чрез предлагания консултативен съвет се учредява задължително съсловно представителство, което може да подменя и отклонява дневния ред на самите съсловни организации, образувани и действащи свободно
6 Юли 2017
Декоратори за силова България
Попитали радио „Ереван“: Защо Сашо Диков е толкова успешен политически журналист? Защото в управлението е пълно със спортисти, отговорили. Този виц не е нов, ако питате мен, но по-важния въпрос е как управлението на България попадна под контрола на лица, които имат само воля, без необходимата интелектуална подготовка да бъдат полезни на обществото, дори ако искат. И свързаната съответно медийна среда, която се оказа празна от съществено съдържание, с все по-задълбочаващия се дефицит на умеещи да контролират държавната власт журналисти, без задръжки да поставят най-важните теми и въпроси, вкл. когато са крайно неудобни и изобличаващи за най-високопоставените представители на управлението. И до днес, например, никой не пита Бойко Борисов публично да обясни дали има нещо общо с прехвърлянето на собствеността на бившата „СиБанк“ от Славчо Христов към Цветелина Бориславова, която живееше с него на семейни начала. Все пак, към онзи момент Борисов бе станал новия Главен секретар на МВР с Национална служба „Сигурност“, тъкмо бе сменено правителството на Иван Костов, и, ако твърди, че не е имал нещо общо, толкова години вече, никой журналист не го пита дали съответно знае с какво партньорката му тогава е придобила тази банка /?/.. Липсва водеща журналистика също по основни проблеми за бъдещето на страната, докато в ангажираната колегия тичат след събитията, така удобни за контрол от управляващите. Онези, които не се подчиняват, бяха отстранени, в т.ч. опитни разследващи журналисти огласиха каква цензура има в големите частни медии, силово бе променяна собствеността върху непокорни издания. Политическата цензура над българската журналистика никога не е била устойчиво преодоляна, независимо от изблиците на професионална свобода за кратки периоди от време, съгласно политическия процес в страната. След тоталитаризма и БКП, усилията за медиен контрол, дали чрез морков -- с „нахранете журналистите“ -- или по друг начин, бяха възобновени още при дясното управление на Иван Костов. Тогава, впрочем, /1998-2001 г./ генералният директор на БНР бе пак настоящия Александър Велев. Появиха се частните телевизии в национален ефир, рекламните босове и т.н. Бойко Борисов направи политическа партия и Иван Костов му отвори вратата за прием в ЕНП. Борисов стана министър-председател с подкрепата на Костов и повторно пак с подкрепата на ДСБ. Някои казват, че Борисов е резултат от управлението на Симеон Сакскобургготски, но той не би могъл изобщо да стъпи върху бъдещето на всички в България, без другата причина
4 Юли 2017
Още в maxilian.blog.bg